"strålande vackert väder"

Vad tänker ni på när ni läser rubriken? Detta skrev mamma som en komentar tidigare idag. När jag tänker på strålande vackert väder så tänker jag på en blå himel, med bara några små söta puff moln. Sol som lyser. Och det är varmt. Det är (var) min syn på vackert väder.

Anledningen till att jag tog upp det här idag (förutom att jag tänkte på det när mamma skrev det) är för att så som jag beskrev vad jag tycker(te) stålande vackert väder är(var), Har det varit idag. Superfin, verkligen! Men problemet är att de ord jag har användt alldra mest och flest gånger idag är: IT IS WAY TO HOT! För idag har det varit 113 grader ute. -- O herre jösses, jag trodde det var runt 40 grader! (som om inte det vore nog). Men nu när jag kollade, DET ÄR 45 GRADER CELCIUS!!! -- Jag önskar jag kunde göra det större. Men det går nog inte på den här bloggen. Jag har ALDRIG ALDRIG ALDRIG varit med om en sådan här dag.

-- hoppning tillbaka till början av dagen --

Klockan 11 ungefär så satte vi oss i bilen och åkte till Brownsville. Tog lite mindre än en timme. Där vi skulle svänga av stod det en polisbil och blockerade vägen, det var så fullt av bilar så ingen fick svänga in den avfarten. Tror de inte ville att de skulle bli kö på motorvägen. Men lätt som en plätt tog ni nästa avfart. (mikkipaus, jag blev jätte taggad på att se den filmen, den är så fin - så lätt som en plätt blev jag en plutt, så lätt som en plätt tog jag ett skuu-u-ut.)

Vi parkerade en bit ifrån zoo:et och sedan gick mot ingången. Det var en vääääääälllldiigt lång kö. Eller rättare sagt två väääldigt långa köer. Vi ställde oss i en och det tog nästan exakt en timme för oss att komma in. -- om ni inte kommer ihåg så var är det jubuleum idag (och imorn också) så man kommer in för 1½ dollar som vuxen (10 kronor) och ½ cents för barn (5 kronor). -- Men när vi väl var inne så började vi promenera och titta på djuren.

Nu ska jag berätta om kopplingen till rubriken. börja med att tänka er att ni har på er tjocka JEANS och en lös tröja av ett plastigt material. Sedan skuvar ni upp temperaturen till 45 grader. Mysigt eller hur?

Har ni någonsin prövat att sätta på er ett par jeans precis efter att ni har duschar (såklart torkat er innan). Men ni vet det är helt immigt i badrummet och jeansen är jätte klibbiga mot era ben? Den kännslan 1000 gånger om har jag haft hela dagen. Mys va?

Och ni vet när man verkligen verkligen anstänger sig, till exempel när man springer, och man känner hur svetten verkligen RINNER nerför ryggen på en. Det är en "skön" känsla när man springer, för då vet man att man är duktig. Men när man går i snigeltakt genom ett zoo, då är det INTE en skön kännsla. För du kan inte göra någonting åt något av det här. Det är inte så att du kan hoppa i poolen med krokodilen (jag önskade en miljon gånger under dagen att jag var krokodilen som låg under vattnet hela dagen.) Och om du ska tänka dig kännslan så tänk att utan att ha varit i vatten eller varit i ösregn i 5 minuter, så  kan man inte vara blötare!

Usch så Äckligt!

Och när vi stod i kö för att köpa vatten och något litet att äta. För det första stod vi i kö i över en timme!!! Och för det andra, när vi kom fram så hade de slut på vatten, VATTEN! De hade inte räkat med så mycket folk, dumhuvuden! De enda de hade var powerade och diet coke. Mums- not! Köpte halvklart slush, behövde någonting, för det känndes som om jag skulle svimma, och sedan en hamburgare. (mums, den var riktigt god den med!, nej vekligen inte!) Det var slut på is också till läskmaskinen... Bra jobbat!

Jag orkar verkligen inte ladda upp några bilder nu... ni får klara er. Det var som ett vanligt zoo, men med väldigt små burar, stackrs djuren!


När vi kom hem så vad jag duktig och sprang. Jag tänkte ju att svettigare än jag var på zoo:et kan jag ju inte bli. Det blev jag inte heller. Men eftersom det är massa fulla människor ute på gatorna när det är mörkt på helgerna här så sprang jag klockan 7 tror jag. Jag sprang i nästan 20 minuter, och det känndes som om jag hade eld i min sturpe. Det var 102 grader ute, 39 grader celcius. Pröva inte att spinga då, tungan torkar ut och strupen brinner. men jag kännde mig i alla fall väldigt dukitg och nöjd, för det är första gången jag springer den här veckan! Så det behövdes!

Sedan hade Norby gjort någon pasta blandat med kyckling och något annat + sås, som jag åt väldigt mycket av. Det var super gott! Och jag är så duktig, jag äter allt numera. Vi hade köttbullar och spagetti, och köttbullarna låg i massor av sås, och jag tog till och med extra. Hoppas ni är stolt över mig, för jag är i alla fall stolt över mig själv!

Mycket mer idag har jag inte gjort, åt flingot till frukost om ni vill veta. Jag använde säkerthetsbältet i bilen (som altid, men det är inte en vana hos den här familjen) Mamma, kortet till Monica har kommit, vad gulligt av dig att skriva til dem!!! Jag har gjort minilite fysik. (Har 50 sidor att läsa tills på tisdag, ska försöka i alla fall.

Och jag har målat (håller på) att måla mina naglar. Superfint, höger handen: (från tummen) rosa, blå, orange, grön och lila. Vänster (från tummen): blå, grön, rosa, lila, orange. hihi blir jätteglad när jag ser dem! Om jag orkar bli klar blir jag jättenöjd! Har suttit i två timmat och målat flera lager och väntat i en evighet... Och har bara målar tumme och långfinger på vänster hand. -- jag blandade ihop dem, med vänster menade jag höger och med höger menade jag vänster, och jag är för lat för att ändra ---

Imorn vet jag inte vad vi ska göra. och jag har ingen skola på måndag, det är en röd dag på grund av någonting...

När jag är klar med mina naglar ska jag sova. Natti natti alla underbara människor! Sov gott!

Kommentarer
Postat av: mamma

Vilken beskrivning det här med före och efter på värmetänket... Vilken värme!. Min undran är - hur reagerar familjen, är denna dag som en vanlig vardagsvärme dag för dem och hur klär dem sig på utflykten?. Så till nästa utflykt/berg med vatten och ombyte, kanske.. Hann du se något av Brownsville förutom själva jippot?

Här är det söndag morgon, jag har läst DN med artikel om Texas, ätit god yoghurt med trädgårdens frukter och lever mig in i din Brownsvilledag.

Då var nog Dyvik - friskt och svalkande kallt, + 23 grader Celcius,med små puff moln i skyn. Kram mamma

2011-09-04 @ 09:54:17
Postat av: pappa

Tänk dig att du är från Finland, inte så långt från Sverige ju. Det måste ju vara himmelrike att få i bastuvärme hela dagen. O vilken stor bastu också. Att till och med få springa i bastun. Kram pappa

2011-09-04 @ 10:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0